Branża TSL, czyli transport, spedycja i logistyka, musiała w czasach pandemii stawić czoło licznym wyzwaniom. Z drugiej strony jest to gałąź przemysłu skłonna do szybkiej adaptacji, zmian i rozwoju. Szybko wznowiono działalność i zoptymalizowano procesy i łańcuchy dostaw ważne dla branży transportowej.
Branża transportowa cały czas aktywna
Mimo kryzysu gospodarczego wiele branż w czasach pandemii radziło sobie dobrze, a nawet znacznie się rozwinęły. Na niektóre usługi i towary popyt spadł, ale na inne zdecydowanie wzrósł, poza tym są to złote czasy branży e-commerce, co wpłynęło też na kondycję TSL.
Transport drogowy był w trudnym położeniu na początku pandemii koronawirusa. Duże kolejki i formalności na granicy spowolniły dostawy. Utrudnieniem dodatkowym był też chaos informacyjny i odmienne obostrzenia w zależności od państwa.
Adaptacja do nowych warunków
Wiele branż walczy z licznymi skutkami koronawirusa, wymagane są nowe rozwiązania, by działać i rozwijać się nadal. Mimo utrudnień w ciągłości łańcuchów dostaw, branża utrzymała niezłą kondycję. Szybkie i trafne decyzje, wdrożenie środków ostrożności, a także reagowanie na ew. zmiany zaleceń czy inne problemy sprawiły, że branża szybko zaczęła mieć ponownie dobre wyniki. Prognozy są optymistyczne.
Rozwój logistyki, transportu i spedycji
Jest wiele czynników, które pomogły przedsiębiorcom przetrwać czasy kryzysu. Pierwszym krokiem jest na pewno digitalizacja. Pandemia wymusiła m.in. automatyzację, digitalizację oraz wdrażanie nowoczesnych rozwiązań. To one są sposobem na lepszą efektywność branży i obniżenie kosztów.
Analitycy spodziewają się wzrostu zysków.
Wiele firm stawia na indywidualne podejście do klienta, proponuje coraz więcej usług dopasowanych, obsługę zleceń na terenie wybranych krajów spoza Unii Europejskiej, poszukuje doświadczonych pracowników z wieloletnim doświadczeniem, poszukuje nowych partnerów, a przede wszystkim wdraża nowoczesne rozwiązania, które ułatwią organizowanie transportu i spedycji.
Digitalizacja jest konieczna
Wiele firm musiało przekonać się do innowacji i postawić na digitalizację. Handel w sieci jest bardzo dużą szansą dla operatorów logistycznych, przede wszystkim też branży kurierskiej. Digitalizacja jest kosztowna, ale napędza sektor logistyki i transportu – za kilka lat będzie już standardem. Obejmuje przede wszystkim automatyzację obsługi administracyjnej, informatyzację procesów wewnętrznych oraz optymalizację sieci transportowych.
KKw, foto: TheDigitalArtist / pixabay