company

Oszczędzanie dla firm w trudnych czasach? Oszczędzaj efektywnie

Trudne czasy wymagają sprytu i przemyślanych rozwiązań. Ważne, by udało się przetrwać na rynku, ale też nie rezygnować z możliwości rozwoju, bo w wielu branżach oznacza to koniec. Popularność usług chmurowych dla firm pozwala na coraz większą automatyzację i oszczędności. Z jakich technologii skorzystać?

Oszczędzanie „smart”

Polska to nie jest raj dla przedsiębiorców. Gdy warunki gospodarcze są dobre, biznes i tak ma ciężko. Wtedy rosną m.in. wydatki na pozycjonowanie czy reklamę, trwa walka o klientów. Jednak gorsza koniunktura to jeszcze dodatkowe trudności. W ostatnich latach firmy przetrwały wiele – pandemię, wojnę w Ukrainie, rosnącą inflację. Mniej zamówień i drastycznie rosnące koszty to dla wielu przedsiębiorców gwóźdź do trumny.

Walka o przetrwanie… i rozwój

Tymczasem nie tylko trzeba przetrwać, ale i rozwijać się mimo wszystko. Jak wyjść z sytuacji patowej? Kluczem do sukcesu w kryzysie jest podejście do wydatków – mądre, „smart” zarządzanie kosztami. Okazuje się, że ograniczenie wydatków to pierwszy krok do oszczędzania, ale to nie wszystko. Nie mogą to być ślepe cięcia wszędzie, gdzie się da, lecz o rozsądne podejście do całego problemu.

Gdy jest czas ograniczania wydatków, zwykle tnie się wydatki na szkolenia i benefity. Tymczasem dobrzy pracownicy są trudni do pozyskania. Lepsze możliwości oszczędzania można znaleźć w innym miejscu. Nie tnij, lecz staraj się optymalizować koszty.

Optymalizuj wydatki

Trzeba zacząć od analizy znaczenia danych wydatków dla dalszego funkcjonowania firmy. Większość osób działa, jak się okazuje, raczej intuicyjnie i często szybko, bez zastanowienia. Wdrażane są cięcia, a lepiej byłoby znaleźć dobrą alternatywę.

Optymalizacja polega na takim obniżaniu kosztów firmy, by można było utrzymać pożądane wyniki. Jest na to szansa, jeśli oszczędności nie wpływają na jakość produktów i usług, a co za tym idzie na satysfakcję klientów.

Jednym z największych problemów współczesnych firm są wydatki na energię. Mamy rekordowo wysokie stawki, dlatego najbardziej opłacalne jest zoptymalizowanie zużycia prądu. Można też rozważyć zmianę dostawcy oraz nawet technologii produkcji na energooszczędną.

Inne pomysły na oszczędności to wprowadzenie pracy hybrydowej, zdalnej albo w modelu hot-desk, w którym biurka nie są przypisane do pracownika. To niższe koszty najmu, bo potrzeba mniej powierzchni biurowej. Wtedy różne rachunki – także za energię – też będą niższe.

Warto też inwestować w szkolenia pracowników. Może część usług, które zleca się innym firmom, uda się wykonać samodzielnie. Popularne są też rozwiązania chmurowe, które pozwalają na cyfryzację i automatyzację licznych zadań w firmie, takich jak księgowość czy zarządzanie pracownikami oraz logistyką.

fot. StartupStockPhotos / Pixabay